Sarah Hennies

Contralto is a one-hour work for video, strings, and percussion that exists in between the spaces of experimental music and documentary. The piece features a cast of transgender women speaking, singing, and performing vocal exercises accompanied by a dense and varied musical score that includes a variety of conventional and "non-musical" approaches to sound-making.

Contralto est une oeuvre d'une heure pour vidéo, cordes et percussion qui se situe entre le domaine de musique expérimentale et du documentaire. La pièce présente un groupe de femmes transgenres parlant, chantant et exécutant des exercices vocaux, accompagnées d'une partition musicale dense et variée incluant une variété d'approches classiques et "non musicales" de la prise de son/production sonore.

When a transgender man begins taking testosterone it causes his vocal cords to thicken and his voice deepens and drops into the so-called "masculine range." It is not widely known, however, that trans women's voices are unaffected by higher levels of estrogen in the body. Being a woman with a "male voice" creates a variety of difficult situations for trans women including prolonged and intensified dysphoria and higher risk of harassment and violence due to possibly exposing someone as trans unintentionally.

Lorsqu'un homme transgenre commence à absorber de la testostérone, ses cordes vocales s'épaississent et sa voix s'intensifie et tombe dans ladite “tessiture masculine". Cependant, on ne sait pas vraiment si les voix des femmes trans ne sont pas affectées par des taux élevés d'oestrogènes dans le corps. Être une femme avec une "voix masculine" crée une variété de situations difficiles pour les femmes trans, y compris une dysphorie intensifiée et un risque accru de harcèlement et de violence due au fait d’exposer quelqu’un comme trans de manière intentionnelle.

"Contralto" - defined in musical terms as "the lowest female singing voice" - uses the sound of trans women's voices to explore transfeminine identity from the inside and examines the intimate and peculiar relationship between gender and sound.

"Contralto" - définie en termes musicaux comme "la voix chantée féminine la plus basse" - utilise le son des voix de femmes trans pour explorer l'identité trans féminine de l'intérieur et examiner la relation intime et particulière entre le genre et le son.

Contralto stars Julie Ashkin, Alexandra Brandon, Alyssa Green, Anna McCormick, Dreia Spies, Sarang Umarji, and Josie Zanfordino.

Les contralto les plus reconnues sont aujourd’hui Julie Ashkin, Alexandra Brandon, Alyssa Green, Anna McCormick, Dreia Spies, Sarang Umarji et Josie Zanfordino.

- Program note by Sarah Hennies

- Note de programme de Sarah Hennies

 

 

© L'ÉDUCATION MUSICALE 2018

 
 

L’ÉDITION MUSICALE