Imprimer
Catégorie : Concerts

Steve Reich - COME OUT (1966)
Léonin - VIDERUNT OMNES (ca. 12th century)
Pérotin - VIDERUNT OMNES (ca. 12th/13th century)
Steve Reich - MUSIC FOR 18 MUSICIANS (1974-76)

MEC Early Music Ensemble
ECHOI Ensemble
Jonathan Hepfer, project director

In one of Reich's later works, Proverb, the composer sets to music Wittgenstein's dictum "how small a thought it takes to fill a whole life!" It is this obsession with transforming the simple into the complex that links these composers in spite of nearly eight centuries of historical distance.

Dans l'une des dernières oeuvres de Reich, Proverbe, le compositeur met en musique le dicton de Wittgenstein: "Une petite pensée suffit à remplir toute une vie!" C'est bien cette obsession de transformer le simple en complexe qui unit ces compositeurs malgré les huit siècles qui les séparent.

Despite the myriad surface differences in these respective works, we hope to show that there is something common deeply embedded in their DNA. Experiencing an art form across a span of several centuries demonstrates how it is both constantly evolving and timeless. This concert gives a new meaning to the phrase "music as a gradual process."

Malgré la myriade de différences de surface entre ces oeuvres respectives, nous espérons montrer qu’il existe quelque chose de commun profondément inscrit dans leur ADN. Expérimenter une forme artistique sur plusieurs siècles montre à la fois son évolution et son intemporalité. Ce concert donne un nouveau sens à l'expression "la musique en tant que processus graduel".


Stage layout for Reich's 'Music for 18 Musicians'

In his 1968 essay Music as a Gradual Process, Steve Reich compares listening to one of his pieces to "placing your feet in the sand by the ocean's edge and watching, feeling, and listening to the waves gradually bury them." In his Music for 18 Musicians, a simple pulse imperceptibly transforms into an almost impossibly vibrant polyphony.

Dans son essai de 1968 intitulé Music as Gradual Process , Steve Reich compare l'écoute de l'une de ses pièces à "placer ses pieds dans le sable au bord de l'océan et regarder, ressentir et écouter les vagues les enterrer progressivement". Dans Music for 18 Musicians, une simple pulsation se transforme imperceptiblement en une polyphonie presque incroyablement vibrante.

In a sense, it is this same process that distinguishes two composers of the 12th century Notre Dame school of polyphony, Léonin and Pérotin, who were two of the earliest composers to transform monophonic musical forms into polyphonic ones.

En un sens, c’est ce même processus qui distingue deux compositeurs de l’école polyphonique de Notre Dame du XIIe siècle, Léonin et Pérotin, deux des premiers compositeurs à avoir fait émerger la polyphonie des formes musicales monophoniques qui lui précédaient.

Frank Stella - [title not known]

 

For more information, visit / Pour plus d’informations, visiter:
http://www.mondayeveningconcerts.org/
http://www.mondayeveningconcerts.org/videos-performances-interviews.html

 

 

© L'ÉDUCATION MUSICALE 2018